3 maandjes verder - Reisverslag uit San Rafael, Argentinië van Aniek Elstgeest - WaarBenJij.nu 3 maandjes verder - Reisverslag uit San Rafael, Argentinië van Aniek Elstgeest - WaarBenJij.nu

3 maandjes verder

Door: Aniek

Blijf op de hoogte en volg Aniek

19 November 2013 | Argentinië, San Rafael

Holaaa!
Desde hoy estoy 3 meses en Argentina. El tiempo pasado muy rápido. Disfruto todos los momentos con los Argentinos!
Maar ik ga verder in het Nederlands anders moeten mijn Hollandse vrienden alles weer vertalen, is ook weer zo zielig… 3 maanden in Argentinie dus, dat betekend 1/3 van mijn uitwisseling... De laatste2 maanden heb ik het heel druk gehad. Ik ben sinds 2 maanden begonnen met handballen. 3 keer in de week trainen, ik denk dat doe ik wel even... Nou ik neem mijn woorden terug. De trainingen zijn heel zwaar! Het handbalspel hier is heel anders dan wat ik gewend ben ik Nederland. Ze zijn allemaal heel fanatiek. Er wordt gekrapt, geknepen, gebeukt etc. Deze week begon het handbaltoernooi hier in San Rafael. Ik had de eer om mee te mogen doen met het team. Aangezien mijn hele team heel goed is, vond ik dat best bijzonder. Het verging me vrij goed, zelfs een paar keer gescoord. Het hele publiek ging uit ze dak haha, ja dat is leuk om mee te maken. Uiteindelijk zijn we kampioen geworden! De kampioenswedstrijd was geen handbal meer, het leek meer op rugby... Ongelofelijk maar geweldig om mee te maken! Ook al staan ze met 30 punten voor, er wordt alsnog gescholden als er één punt tegen wordt gescoord. Hele andere mentaliteit dan in Nederland.
Verder heb ik weer nieuwe plaatsen bezocht van de provincie Mendoza. Met school gingen we een paar dagen naar het zuiden van de provincie. Een dag gingen we naar de stad Malarguë, een dag naar Pehuenche en een dag naar Payunia. De eerste dag naar Malarguë, ongeveer 3 uur rijden met de bus vanaf San Rafael. Ik moet zeggen dat het niet een hele mooie stad is, maar we hebben allerlei museums bezocht dat was wél leuk! Ook naar de bioscoop geweest. Het was een lig bioscoop waarbij je met je hoofd naar het plafon keek om de film te bekijken. Alleen gedurende de film de hele tijd geslapen, ze moeten ook niet een bioscoopuitje plannen tijdens de Siesta... Ik slaap trouwens bijna nooit Siësta, daar ben ik te actief voor. Alleen als ik echt moe ben is het echt genieten om Siësta te slapen en dan neem ik het er ook van.
De tweede dag van de schooltrip gingen we naar Pehuenche. Dit was echt prachtig! Hermoso lugar! Het was heel lang reizen met de bus, na 5 uur hadden we de bestemming bereikt. Maar ik genoot al in de bus, het is prachtig om door de Andes te rijden! Beneden zie je bergen met veel groen en rivieren. Hier een daar hobbbelt er een leuke Argentijn langs met zijn ezels en paarden die midden in de Andes woont in een klein schuurtje met een bed, tafel, gasfornuis en een badkamertje. Ik zou heel depressief worden zo ver van de bewoonde wereld, toch lachte die man naar me; hij was dus wel gelukkig. Maar goed, langzamerhand gingen we steeds hoger de bergen in. De natuur werd steeds mooier en kouder. Onze eerste stop was bij de Rio Grande. Een belangrijke rivier die door Mendoza stroomt. Hier ook nog een stel leuke lama´s gespot. Prachtige en grote rivier! Daarna hadden we nog een lange reis voor de boeg voordat we ons eindpunt hadden bereikt. Naar ongeveer 5 uur kwamen we aan bij de sneeuw en het hoogste punt van dit gebied. Ik merkte dat er niet veel lucht was in de lucht, dat was wel lastig. Maar de plek was prachtig! Heerlijk puur water gedronken uit de bergen. We gingen een wandeling maken naar de grens met Chilië. Ik heb dus ook mijn eerste paar stappen in Chilië meegemaakt. Toen we in Chilië stonden wilden mijn klasgenoten bidden. Er stond namelijk een monument van María. We gingen met ze alle om het monument staan hand in hand en lazen een gebed op. Het was een bijzonder moment! Ik had genoten van de omgeving, het was zooo mooi! In de avond naar een normale bioscoop geweest met de klas, deze keer niet in slaap gevallen.
De laatste dag gingen we naar Peyunia. Deze plek staat bekend om zijn vulkanen. Ook deze reis duurde lang voordat de bestemming bereikt was. Maar ook dit was de moeite waard. Een prachtig maar vooral bijzonder gebied. Overal om je heen zag je vulkanen. Ze slapen op dit moment allemaal, maar ze kunnen elk moment actief worden. De grond was pikzwart. Ik had alleen een wc probleempje. In zo´n gebied staat geen enkel struikje. Toen we in de verte eindelijk een brok steen zagen die wel redelijk groot was, rende ik er gelijk heen. Harstikke leuk wildplassen maar niet als er een of andere dik reptiel over je benen heen glipt als je net je behoeftes aan het uit laten bent....... Schrok me dood. Ja, dus ook het bezoek aan de vulkanen was een groot succes! Ik vond de trip vooral leuk met mijn klas. Veel gelachen en ze probeerde me alles uit te leggen van wat de gids zei. In de avond gingen we weer naar huis, het was geweldig!
Verder is de zomer hier bijna aangebroken, het is harstikke heet nu hier. Ik ga veel met familie naar het zwembad en we bezoeken de meren hier in de buurt. Het is net vakantie hier, terwijl ik wel gewoon in de ochtend naar school ga. Ik doe mijn ding hier.
Mijn familie heeft een huis bij een heel groot meer hier in de buurt, ongeveer 2 uur rijden van San Rafael. 2 weken geleden ging ik met mijn zus en haar vriendinnen naar het vakantiehuisje. In dat weekend was namelijk een kitesurfwedstrijd en in de avond een electronica feest. Op zondag ook nog asado gegeten daar met de familie in het huisje. Een leuk weekendje weg.
Ook spreek veel af met Lena, een meisje van Duitsland. Ze is ook op uitwisseling alleen met een andere organisatie.Ze woont een straat verder. We spreken veel af samen, we gaan dan vaak naar het centrum.
Op school vermaak ik me ook steeds beter, ik lees nu Spaanse boeken. Ik snap natuurlijk niet elke zin maar het gaat steeds beter. Ieder woord die ik niet begrijp schrijf ik op en daar leer ik heel veel van. Verder moet ik als huiswerk veel presentaties voorbereiden en laten zien voor de klas. De eerste paar keren lachte iedereen me uit, maar nu gaat het steeds beter. Met het Spaans gaat het dus ook heel goed! Mijn schooluniform is alleen niet comfortabel. Ik moet zeggen dat schooluniformen over het algemeen veel handiger is dan normale kleren. Je weet wat je aan moet doen in de ochtend en zo ben je snel klaar voor school.
Laatst merkte ik iets op toen ik aan het wachten was voor de bus. De bushalte is namelijk voor de kerk. We moesten een lange tijd wachten op de bus want hij had bijna een uur vertraging, typisch... Maar toen we aan het wachten waren zag ik dat iedere voorbijganger een kruisje slaat als ze de kerk passeren. Automobilisten, motoren, fietser, wandelaars, kortom iedereen! Persoonlijk zou ik het vergeten om een kruisje te slaan bij iedere kerk, hier vergeet niemand het kruisje te slaan, zelfs kinderen niet.
Verder vind ik het uitgaan hier heel leuk. Vooral ook omdat het zo warm is kan je andere kleding dragen, de sfeer is beter.
Ik kijk alleen wel tegen de maand december op. De feestmaand breekt dan aan en het is de eerste kerst zonder mijn eigen familie. Ik zit daar wel een beetje mee en ik denk dat ik mijn familie heel erg ga missen in deze maand. Ik hoop dat het allemaal mee zal vallen!
Ik heb al geweldige hoogtepunten meegemaakt in deze 3 maanden. Er staat in februari ook nog een trip gepland naar het zuiden van Argentinie met de YFU, daar heb ik heel veel zin in. Volgende maand begint de zomervakantie hier, ik weet nog niet of ik op vakantie ga. Hangt van de familie af! Ik schrijf snel weer een nieuw verslag!
Tot snel schatjes!
xxxxxxx Aniek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, San Rafael

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 Juni 2014

Het laatste maandje

16 Maart 2014

Nunca olvidaré Argentina

19 November 2013

3 maandjes verder

23 Oktober 2013

Ongeveer 2 maandjes

15 September 2013

Eerste maandje
Aniek

Uitwisseling student in Argentinië en beleefd een prachtige tijd.

Actief sinds 03 Sept. 2013
Verslag gelezen: 479
Totaal aantal bezoekers 8409

Voorgaande reizen:

03 September 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: